top of page

Wintelre / Maarssen

 

Na les te hebben gehad in Amsterdam en technisch gezien alles geleerd te hebben wat voor het vak schilder / graficus nodig was, keerde Ron Rooymans terug naar Brabant. In het Brabantse Wintelre, in een atelier in de bossen begon zijn lange avontuur. Samen met zijn hond Pieper zwierf hij door die bossen, en daar maakte hij zijn eerste opstandige tekeningen en etsen. Die tekeningen en etsen laten al zien wat er later gaat gebeuren.

 

In die eerste tekeningen zie je dat hij zelden een eenduidig beeld tekent. De tekening van een man in een stoel keurig in pak, vertoont in het midden het beeld van een gedeelte van een vrouw. Bij portretten en face tekende hij tegelijkertijd het profiel, soms met meerdere ogen er omheen. Bij zijn ‘Zelfportret voor Dierbaren’ is het hele tekenpapier gevuld met fragmenten van zijn gezicht of verschillende uitdrukkingen van zijn gezicht. Als hij de voorkant van iets tekende wilde hij tegelijkertijd de achterkant 

maken. Alle tegenstrijdigheden moest hij zichtbaar maken.

                                

In deze tijd leert hij Bart Linssen kennen, een architect. Bart Linssen was geïnteresseerd  in zijn werk en dat contact is voor hem en ook voor zijn werk van onschatbare waarde geweest. Twee jaar woonde hij in Maarssen in een leegstaande boerderij bij het kanaal, daar waar nu Maarssenbroek is. Door het contact met Bart Linssen kwam hij in aanraking met architectuur, het besef van ruimte en bouwen maakte dat zijn manier van tekenen drastisch veranderde.  

bottom of page